...AsSalaamoe 'aleikoem Wa Rahmatoellahie Wa Barekatoeh...


In de Naam van Allah de Erbarmer, de meest Barmhartige

donderdag 19 juli 2007

Tafsir surah Taa Haa 20:124

“En degene die Mijn leiding volgt, zal niet dwalen, noch triest zijn… En degene die zich wegkeert van Mijn herdenking zal een nauw leven leiden, en zal op de dag van de opstanding door Ons blind verzameld worden, waarop hij zal zeggen: “O Mijn Heer, waarom hebt U mij blind verzamelt, terwijl ik voorheen kon zien? Hij zal zeggen: Dit omdat Mijn tekenen tot jou gekomen zijn, en jij hen vergat, zo ook, zal jij vandaag vergeten worden.” [Surah Taa Haa 20:124]

Ibn al-Qayyim zegt hierover:

En degene die zich wegkeert van Mijn herdenking zal een nauw leven leiden Een nauw leven werd door meerdere als de straf van het vuur beschreven, en hebben gezegd dat dit één van de verzen is die erop duidt dat de straf van het graf bestaat, want Allah zegt daarna:

En zal door Ons op de dag van de opstanding blind verzameld worden, waarop hij zal zeggen: "O Mijn Heer, waarom hebt U mij blind verzamelt, terwijl ik voorheen kon zien." Jij zal in de straf gelaten worden, net zoals jij het liet om Mijn verzen in praktijk te brengen, op deze manier heeft Allah de straf van het graf (het nauwe leven) en de straf van het hiernamaals vermeldt

Vervolgens gaat ibn al-Qayyim verder en zegt:

Wat wij hieruit kunnen begrijpen is dat degene die zich wegkeerd van Zijn herdenking –en dit is de leiding die gegeven werd (door Allah) en wanneer men die volgt men niet zal dwalen noch triest zal worden – dat men dan een nauw leven zal leiden. In tegenstelling tot degene die zich aan de belofte houdt, hij werd door Hem een goed leven belooft in dit leven, en een beloning in het hiernamaals, De Allerhoogste heeft gezegd:

De man of vrouw die het goede doen, terwijl zij geloven (in Allah en de beloning) zullen wij van een goed leven voorzien (op deze wereld) en Wij zullen hen (in het hiernamaals) belonen volgens het beste dat zij verrichtten.” [Surah An-Nahl 16:97]

Allah heeft degene die zich dus aan deze belofte houdt belooft van een goed leven en een snel welslagen in dit leven, en een grote beloning in het hiernamaals volgens de beste daden die hij verrichtte.

Dit in tegenstelling tot degene dit dit nauwe leven zal leiden in zijn graf, en die vergeten zal worden, en gelaten zal worden in de straf van het vuur!


Door: Ibn al-Qayyim al Jawziyyah met het nazicht van Sheich ‘Alie Hasan Al-Halabie
Bron: Miftah daarsoes-sa’aadah: 1: 207-208
Link:
Islaam.be

Geen opmerkingen: